Ulasan video (Webinar) Pelaksanaan PT3: Ke arah autonomi sekolah? - Oleh Lembaga Peperiksaan
Sesi
ini dipengerusikan oleh Puan Aida Mohd Anip, Penolong Pengarah dan Puan Noor
Khairunissa Mohd Aris juga Penolong Pengarah. Tetamu yang hadir pada sesi ini
ialah Tuan Haji Rohesan Muhamad Ketua Penolong Pengarah Lembaga Peperiksaan.
Sesi dimulakan dengan kata-kata aluan dan pendahuluan mengenai PT3 oleh Tuan
Rohesan.
Antara
kandungan ucapan pendahuluan beliau ialah sejak 2011, Kementerian Pendidikan
Malaysia (KPM) telah memperkenalkan Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan
(SPPK). Pada tahun 2012, KPM memperkenalkan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
(PBS). Terdapat empat komponen dalam PBS, pertama Pentaksiran Bilik Darjah
(PBD), kedua adalah Pentaksiran Pusat atau lebih dikenali dengan PT3, ketiga
adalah Pentaksiran Aktiviti Sukan, Jasmani dan Kokurikulum (PAJSK) dan keempat ialah
pentaksiran psikometrik. PT3 pertama dilaksanakan pada tahun 2014 sehinggalah
ke saat ini tahun 2019, di mana skop melibatkan Sukatan Pelajaran Tingkatan
Satu hingga Tiga. PT3 saat ini adalah tanggungjawab bersama antara sekolah,
PPD, JPN dan Lembaga Peperiksaan. PT3 dipanggil sebagai Pentaksiran Pusat
kerana instrumennya disediakan oleh Lembaga Peperiksaan manakala urusan
pengoperasian, pentadbiran, penskoran dan pelaporan dilaksanakan oleh sekolah.
Soalan
pertama yang diajukan oleh Puan Anis ialah ‘apa yang hendak diautonomikan
kepada pihak sekolah?’. PT3 adalah salah satu komponen dalam PBS dan bukanlah
peperiksaan pusat. Sejak tahun 2014 sehingga 2019 ia dikenali sebagai
pentaksiran pusat di mana soalannya, itemnya dan instrumennya dikeluarkan oleh
Lembaga Peperiksaan. Guru-guru seluruh Malaysia sudah biasa dengan PT3. Menurut
Tuan Rohesan pemerkasaan autonomi sepenuhnya akan kita laksanakan pada tahun
2020. Mulai tahun 2020 ada 18 mata pelajaran yang akan diberikan sepenuhnya
kepada sekolah untuk bangunkan instrumennya dan bina soalannya sendiri serta
lima subjek lagi masih dipegang oleh Lembaga Peperiksaan iaitu Bahasa Melayu,
Bahasa Inggeris, Al-quran dan subjek melibatkan KBD. Maksud memberikan autonomi
adalah memperkasakan kepakaran guru-guru dalam pembinaan instrument mulai tahun
2020. Sebelum membicarakan tentang PT3 secara keseluruhannya, kita perlu faham
maksud pentaksiran. Pentaksiran adalah suatu proses untuk mendapatkan maklumat tentang
perkembangan dan potensi individu iaitu pelajar-pelajar yang perlu dibuat agar kita
boleh membuat penilaian dan tindakan dapat diambil seperti soal jawab, ujian
dan dialog yang memperolehi maklumat seperti pelajar tidak dapat menguasai
pembelajaran dan tindakan seperti penambahbaikan kaedah PdPC. Guru lebih tahu
kelemahan dan kelebihan murid-murid maka guru lebih layak mentaksir murid
mereka berbanding Lembaga Peperiksaan. Lembaga Peperiksaan mungkin boleh
membuat pentaksiran bertulis tetapi kalua kaedah pentaksiran lain seperti ujian
bertutur, berdialog dan kuiz guru lebih layak dan tahu tentang potensi murid-murid.
Disebabkan itu, kita memperkasakan PT3 dengan memberikan autonomi kepada guru
dan meningkatkan kepakaran guru dalam PT3.
Seterusnya
kita lihat sejarah PBS dan PT3. Kerajaan khususnya KPM telah memperkenalkan SPPK
pada tahun 2011 di mana dalam SPPK ini, terdapat dua perkara besar. Pertama
ialah PBS dan satu lagi ialah peperiksaan pusat. Dalam PBS ini, ia lebih
diperkenalkan dengan empat komponen, PBD, PAJSK, Psikometrik dan Pentaksiran
Pusat yang dikenali sebagai PT3. Ia diperkenalkan di sekolah pada tahun 2012.
Maka PT3 yang pertama adalah pada tahun 2014 kemudian pada 29 November 2018
format baru telah diperkenalkan untuk pentaksiran tingkatan 3. Surat siaran
telah dikeluarkan pada tarikh itu untuk format baru PT3 yang akan digunapakai
pada tahun 2019 kemudian untuk tahun 2020 kita laksanakan pemerkasaan PT3
ekoran daripada pengumuman Dato’ KPPM pada 14 Mac yang lalu di mana ini
merupakan punca kuasa kepada KPM untuk melaksanakan pemerkasaan dan autonomi
kepada sekolah dalam pelaksanaan PT3.
Berbalik
kepada SPPK, PBS mengandungi empat komponen, dua daripadanya adalah akademik,
PBD dan pentaksiran pusat. Custodian PBD ialah bahagian pembangunan kurikulum
manakala Lembaga Peperiksaan pentaksiran pusat yang merujuk kepada PT3.
Seterusnya PAJSK yang bukan akademik custodiannya ialah bahagian sukan dan
kesenian dan psikometrik adalah bahagian pengurusan sekolah harian. Ini adalah
komponen PBS. Jangan lihat pentaksiran tingkatan 3 itu secara bersendirian.
Sekolah yang uruskan dan sekolah yang berhak mentaksir pelajar dalam PBS ini.
Satu lagi komponen besar dalam SPPK ialah peperiksaan pusat. Jangan jadikan PT3
untuk membandingkan antara sekolah, PPD dan JPN kerana sekolah itu sendiri dan
kita mahu melihat perkembangan pelajar. Dalam peperiksaan pusat kita lebih
merujuk kepada nom reference tetapi PT3 dan PBD lebih merujuk kepada standard
reference sebab itu dalam kurikulum baru ini KSSM (Kurikulum Standard Sekolah
Menengah) digunakan sebagai rujukan bukan dilihat sebagai perbandingan antara
pelajar, sekolah dan negeri. Sebab itu, dalam PT3 kita tidak mengeluarkan GPS,
Gred Purata Mata Pelajaran (GPMP). Tidak sesuai jika sekolah mahu terus
membandingkan.
Berikut
merupakan instrumen PT3; pertama ialah ujian bertulis yang mana guru-guru sudah
sangat biasa. Kedua ialah ujian lisan untuk menguji kemahiran bertutur dan
mendengar. Seterusnya ialah ujian tilawah dan hafazan untuk melihat kemahiran
pelajar dalam membaca al-quran dengan betul dan kebolehan menghafal. Keempat
ialah ujian komunikasi untuk calon berkebolehan khas yang bertutur dengan
bahasa isyarat dan terkahir ujian berkomunikasi untuk mengukur kemahiran
melihat dan mendengar. Memandangkan bukan semua ujian ini adalah ujian bertulis
maka dengan ini guru di sekolah pernah melakukannya dan bukanlah sesuatu yang
baru. Kita tahu bahawa guru-guru tertekan dengan pembuatan soalan tetapi
guru-guru sudah biasa melakukannya cuma dengan pemerkasaan ini kita memberi
latihan dan bimbingan kepada guru bukan sahaja dari Lembaga Peperiksaan tetapi
juga dibantu oleh PPD dan JPN supaya instrumen yang dihasilkan itu menepati
standard Lembaga Peperiksaan.
Jika
kita lihat dalam pemerkasaan apa yang kita nak ialah kita nak beri autonomi
kepada sekolah dalam pentaksiran. Dalam pentaksiran ini, sebelum ini jika
peperiksaan pusat, semuanya diuruskan oleh Lembaga Peperiksaan tetapi dalam
pemerkasaan PT3 ini, kita memberi kuasa kepada sekolah untuk membina item,
memasang item untuk kegunaan calon-calon di sekolah mereka sendiri bukan untuk
sekolah lain. Dalam hal ini, PPD dan JPN tidak perlu membuat soalan. Sekolah
sendiri yang perlu buat. Maka tiadalah peperiksaan selaras maka sekolah yang
bangunkan mengikut keperluan murid sekolah itu sendiri contohnya jika dalam
sesuatu daerah itu terdapat pelbagai jenis sekolah seperti Sekolah Agama,
Sekolah Harian Biasa dan Sekolah Berasrama Penuh kebolehan calon berbeza. Jika
kita hendak bandingkan sekolah-sekolah ini adalah tidak adil maka untuk
pemerkasaan PT3 ini kita mahu sekolah itu sendiri bina soalan untuk muridnya.
Tiada lagi peperiksaan selaras antara daerah atau negeri. Cukup untuk sekolah
masing-masing dan pemerkasaan PT3 ini hanyalah setaraf dengan peperiksaan akhir
tahun dan tidak lebih dari itu. Objektifnya ialah merupakan inisiatif KPM untuk
meningkatkan kepakaran guru bukan sahaja dalam PdPC tetapi juga dalam membina
soalan dalam pentaksiran. Guru lebih dekat dan lebih tahu dengan murid maka
sebab itu kita buat pemerkasaan ini. Dato KPPM telah memperkenalkan naratif
baru amalan pendidikan di mana penekanannya ialah kita mahu lihat pentaksiran
terhadap perkembangan murid-murid itu sendiri berbanding naratif lama yang
lebih exam-oriented. PT3 bukanlah
persijilan dan hanyalah penilaian bagi menengah rendah sahaja. Dalam akta
pendidikan kita, 11 tahun anak kita mesti mendapat pendidikan jika dibandingkan
dengan kita dahulu, Sijil Rendah Pelajaran (SRP) di mana jika kita gagal
Matematik contohnya maka kita tidak boleh naik ke Tingkatan Empat. Tetapi kini
jika pelajar gagal semua subjek PT3, pelajar boleh naik ke Tingkatan Empat
kerana PT3 hanyalah penilaian dan bukanlah persijilan. Kita mahu meningkatkan
kepakaran guru dalam pentaksiran seiring dengan PdPC kerana pentaksiran tidak
boleh dipisahkan dengan PdPC.
Autonomi
di sekolah, daripada 11 perkara ini, ia bukanlah perkara baru, pertama ialah
pendaftaran calon di mana memang dilakukan oleh guru. Kedua, Pelantikan
Personel Pentaksiran & Pentadbiran juga sudah dibuat oleh guru. Seterusnya,
Perancangan Jadual Kerja juga biasa dibuat oleh guru. Keempat, pembinaan item
yang juga bukan perkara baru kerana guru pernah membuat item untuk peperiksaan
bulanan, pertengahan tahun dan akhir tahun. Seterusnya ialah pemasangan
instrumen iaitu kertas soalan yang mengandungi soalan-soalan yang tidak boleh
dipisahkan daripada pembinaan item. Keenam iaitu verifikasi instrumen dan
panduan penskoran yang juga telah dibuat oleh guru-guru dalam PT3 sejak 2014
sehingga kini. Percetakan juga perkara biasa yang dibuat begitu juga
pentadbiran pentaksiran yang telah lama kita buat. Penskoran, moderasi &
verifikasi skor, perekodan skor serta pelaporan keputusan yang sememangnya
telah dibuat oleh guru-guru. Yang dikira baru hanyalah pembinaan item dan
pemasangan instrumen. Guru-guru akan dilatih oleh jurulatih utama di setiap
daerah dalam setiap negeri. Negeri-negeri tertentu telah dan akan dilaksanakan
latihan untuk pembinaan item dan pemasangan instrumen. Kerja-kerja ini harus
kita lakukan pada tahun 2020. Lembaga Peperiksaan akan menyediakan panduan
Pembinaan Item dan Panduan Pemasangan Instrumen yang akan diberikan kepada
semua guru melalui JPN dan PPD. Perkara ini bukan perkara asing kepada
guru-guru. Seterusnya, dalam Pemerkasaan PT3, sekolah, JPN, PPD & Lembaga
Peperiksaan bekerjasama dalam memastikan kejayaan pelaksanaan untuk PT3 untuk
tahun 2020. Pentaksiran Pusat masih dipegang oleh Lembaga Peperiksaan dan lima
mata pelajaran masih dipegang oleh Lembaga Peperiksaan manakala 18 lagi mata
pelajaran iaitu pentaksiran sumatif kendalian sekolah. Lembaga Peperiksaan
masih memegang lima subjek lagi seperti Bahasa Melayu kerana ada keperluan
untuk beberapa perjawatan memerlukan Bahasa Melayu oleh Jabatan Perkhidmatan
Awam manakala Bahasa Inggeris kita dapat pengiktirafan dari pihak luar iaitu
Cambridge Assessment English (CEFR) manakala subjek berkaitan Al-quran kita
dapat kepakaran dari Darul Quran & JAKIM begitu juga mata pelajaran
kesenian daripada Kementerian Kesenian & Pelancongan, pensyarah-pensyarah universiti
manakala keperluan untuk menyediakan Ujian Mendengar dalam Bahasa Melayu dengan
mengambil kira kekurangan kelengkapan di sekolah. Manakala pentaksiran sumatif
kendalian sekolah ini sebenarnya menyahut seruan naratif baru amalan pendidikan
ini. Kita nak memperkasakan sekolah dengan memberi autonomi kepada sekolah
kerana sekolah yang lebih berhak.
Comments
Post a Comment